۵ اسفند ۱۴۰۰

مدیتیشن چیست؟

مراقبه یکی از بزرگترین هنرهای زندگی است و شاید بزرگترین هنر. . . بخش عمده زندگی ما صرف گفتگو با صدای ذهنمان میشود...

خانم در حال یوگا و مدیتیشن

. مراقبه زمانی اتفاق می افتد که ما بدون گفتگو و قضاوت به نظاره این صدای ذهن می نشینیم تا سکوت را تجربه کنیم و دنیا را آنگونه که هست ببینیم. و این تنها راه درک عظمت این دنیای بیکران و زیباست

مدیتیشن رویکردی برای آماده سازی ذهن است و باعث می شود که شفاف ببینیم و بیندیشیم، تمرکز داشته باشیم و کنترل ذهن و افکارمان را بدست بگیریم . مدیتیشن شامل تمرکز ذهن بر روی یک نقطه است. مثلا با ریتم تنفسمان و تکرار یک مانترا ، یا خیره شدن به شعله یک شمع و یا شمردن مهره های تسبیح همراه ذکر.  طبیعتا در ابتدا مانند هر کاری ممکن است این تمرکز صرفا بیشتر از چند دقیقه نشود اما با تمرین و ممارست این زمان افزایش پیدا میکند. مدیتیشن ذهن شما رو به سمت عدم قضاوت کردن وعدم درگیر شدن با افکار سرگردان ذهنتان سوق میدهد.

از طریق مراقبه ذهنی، می توانید ببینید که چطور افکار و احساسات شما در الگوهای خاص حرکت می کنند. با گذشت زمان، شما می توانید بیشتر از تمایل به اینکه به سرعت یک تجربه رو به عنوان خوب یا بد قضاوت کنید، آن را به تجربه دلپذیر یا ناخوشایند تبدیل کنید.

بخشی دیگر از مزایای مدیتیشن:


فشار خون پایین
بهبود گردش خون
کاهش ضربان قلب
ضعف کمتر
تنفس آرام و کندتر
اضطراب کمتر
سطح کورتیزول خون پایین
احساسات درخشان تر
استرس کمتر
آرامش عمیق تر
هدف مدیتیشن صرفا سوار شدن بر افکار و احساسات نیست (یا بعبارتی به نظاره نشستن افکار و احساسات) بلکه خودآگاهی بیشتر بر تفکرات و احساسات ما است بدون اینکه تحت تاثیر آنها قرار بگیریم و به قولی در آنها گیر بیفتیم.

مدیتیشن صرفا محدود به زمان انجام آن نمیشود، بلکه یادگیری فلسفه آن در تمام طول روز و تمام طول عمر ماست . مدیتیشن خودآگاهی و کنترل بر افکار و احساسات در تک تک لحظه های زندگی ماست.

ذهن مانند چشمه ای از آب هست .ارتعاش باعث میشود ما نتوانیم عمق ذهنمان را شفاف ببینیم . هر سنگ که موجی جدید روی آن میندازد لایه های روی ذهن را مغشوش خواهد کرد. در این زمان پر از فشار ذهنی و احساسی مدیتیشن بهترین راه برای سکوت ذهنی و تفکر صحیح درمورد اتفاقات هست . با ذهن ناآرام تفسیر صحیح از مطالب غیر ممکن میشود.

چگونه در مدیتیشن بنشینیم؟


یکی از عناصر ضروری رایج مدیتیشن که در همه وجود دارد، توانایی نشستن است. در ابتدا نیاز به تمرین دارد. اما زمانی که به مراحل بالاتر برسیم، طبیعتاً این اتفاق می افتد. بنابراین، برای شروع، خوب است تمرین نشستن در سکوت، بدون حرکت دادن بدن خود را انجام دهیم. در اینجا دو روش برای تمرین وجود دارد:

نشستن روی زمین: در هر حالت مدیتیشن با پاهای ضربدری بنشینید و مطمئن شوید که زانوها زیر باسن قرار دارند. اگر باسن سفت باشد، باعث می شود زانوها از سطح زمین بلند شوند که می تواند برای کمر مضر باشد. در این حالت، می‌توانیم با قرار دادن یک بالشتک یا تکیه‌گاه زیر باسن، صندلی خود را بالا ببریم. وضعیت بدن باید محکم و ستون فقرات عمودی باشد. مطمئن شوید که راحت هستید.

نشستن روی صندلی: اگر روی زمین نشستن راحت نیست، می توانیم از صندلی استفاده کنیم. اطمینان حاصل کنید که هر دو پا محکم روی زمین قرار دارند و پشت به خوبی استراحت می کند. پاها را ضربدری نکنید و روی انگشتان پا قرار ندهید. باز هم مطمئن شوید که ستون فقرات عمودی است و از بی قراری خودداری کنید.

به طور کلی، مدیتیشن در حالت ایستاده یا دراز کشیده انجام نمی شود، مگر اینکه نقص جسمانی وجود داشته باشد. مدیتیشن های درازکش ترمیمی هستند و بیشتر به عنوان تکنیک های ذهن آگاهی یا تمدد اعصاب مناسب هستند.

بهترین زمان برای مدیتیشن چه زمانی است؟


بهترین زمان برای مدیتیشن بهترین زمان برای مراقبه در برهما موهورتا یا چند ساعت قبل از طلوع آفتاب است. در هند از ساعت 3:30 تا 6:00 صبح است. با این حال، برای شروع، مدیتیشن برای انجام هر زمانی در طول روز خوب است. تلاش برای بیدار شدن در ساعات ناراحت کننده یا حرکت بر خلاف ساعت استاندارد بدن ما به ندرت باعث ایجاد یک تمرین مدیتیشن مداوم می شود.

مدیتیشن یک تعهد مادام العمر است، بنابراین باید از هر کجا، هر زمان و در هر زمانی شروع کنیم. اولین هدف این است که عادت به نشستن را شروع کنید. وقتی چند ماه با آن سازگار بودیم، می‌توانیم کمی ساعت را فشار دهیم و زودتر از خواب بیدار شویم. با تمرین منظم، این به یک پیشرفت طبیعی تبدیل می شود و ما مجبور نخواهیم شد.

مدت زمان مدیتیشن چقدر است؟


به طور معمول، مدارس مختلف توصیه می کنند که یک دهم زمان باید صرف مدیتیشن شود. بنابراین در یک چرخه 24 ساعته باید حدود دو ساعت و نیم مدیتیشن کنیم. اما صادقانه بگویم، هر مقدار زمان به اندازه کافی خوب است. طبق گفته انجمن یوگودا شری پارامهامسا یوگاناندا – 30 دقیقه در صبح و 30 دقیقه در عصر تمرین خوبی است.

یوگا سوترا به چه معناست؟


یوگا سوترا مجموعه ای از متون است که توسط حکیم پاتانجلی، حدود سال ۴۰۰ میلادی نوشته شده است. این مجموعه شامل مبنای فلسفه یوگای کلاسیک است و از ۱۹۶ سوترا تشکیل شده است. سوتراهای پاتانجلی، دقیق‌ترین و علمی‌ترین متنی است که تا به حال درباره ی یوگا نوشته شده است.

مراحل هشت گانه پاتانجلی:


۱. یاما – پنج اصل اخلاق

یاما به معیارهای اخلاقی و صداقت فرد اشاره می کند و بر رفتار و نحوه رفتار خود در زندگی متمرکز است.

عدم خشونت
راستی
دزدی نکردن
مهار نفسانی
پرهیز از حرص و آز


۲ . نیاما – پنج اصل رفتار و نظم

نیاما به نظم و انضباط شخصی و اعمال معنوی اشاره دارد. به عنوان مثال ، حفظ روح و روان پاک ، به دست نیاوردن دارایی های مادی زیاد ، سپاسگزار برای آنچه که داریم ، رشد معنویت خود.

خلوص
قناعت
ریاضت معنوی
مطالعه و خود آموزی
تعلق خاطر


۳ . آسانا – تمرین بدنی یوگا

فلسفه یوگا، بدن را خانه روح ما می داند. حالت های یوگا به ما کمک می کند تا با بدن و روح خود ارتباط برقرار کرده و نظم و انضباط را افزایش دهیم که هر دو برای مدیتیشن لازم هستند.

۴ . پرانایاما – کنترل نفس

شامل تکنیک های تنفسی قدرتمندی است که برای کنترل تنفس و درک ارتباط ذهن و بدن طراحی شده اند. رابطه قدرتمند بین نفس، ذهن و احساسات ما است.

۵ . پراتیاهارا – عقب نشینی حسی

مفهوم پراتیاهارا این است که از محیط پیرامون خود آگاهی داشته باشیم اما سعی کنیم آگاهانه به جای درگیر شدن با آنها ، به درون نگاه کنیم. باید کاملاً ساکت باشیم و از بدن خود آگاه باشیم ، اما فکر ، نگرانی یا انتظارات خود را کنار بگذاریم.

۶ . دارانا – تمرکز

در اینجا ما با حواس پرتی ذهن که آن را در یک فضای کاملاً مشخص محدود کرده ایم، مقابله می کنیم و توجه خود را بر روی یک نقطه متمرکز می کنیم. دوره های تمرکز طولانی به طور طبیعی منجر به مدیتیشن (دهیانا) ، مرحله بعدی در مسیر هشت اندام می شود.

۷ . دحیانا – مدیتیشن

مدیتیشن جریان بی وقفه تمرکز و دستیابی به سکون و آرامش است. در این مرحله ذهن ساکت شده و در سکون اصلاً فکر نمی کند. نیاز به قدرت درونی و تمرین دارد تا از یک تمرکز به حالت سکون بروید. اما تسلیم نشوید به یاد داشته باشید که یوگا یک فرآیند است و هر مرحله مزایایی دارد و ما را در هر مرحله تمرین یوگا، به مرحله بعدی می فرستد.

۸ . سامادی – تحقق بخشیدن به خود

این حالت تمرکز کامل است که منجر به خلسه می شود. در این مرحله ، ما با نقطه تمرکز خود ادغام می شویم و از خود فراتر می رویم. برخی معتقدند که سامادی منجر به روشنگری می شود. برخی دیگر معتقدند که این خود روشنگری است. کسانی که به سامادی می رسند ، احساس ارتباط عمیقی با خدا ، ارتباط متقابل با همه موجودات زنده و همزبانی با جهان دارند. این تجربه همان چیزی است که بسیاری از یوگی ها احساس خوشبختی می نامند.

برای عضو شدن در گروه مدیتیشن ‌های ۲۱ روزه ( رایگان )  استودیو یوگا شانتی با ما در تماس باشید.

برای شرکت در جلسه اول کلاس یوگا در استودیو شانتی با ما در تماس باشید.

شما میتوانید از طریق پر کردن فرم یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

دخترها در حال یوگا

جدید ترین بلاگ ها