۲۴ مرداد ۱۴۰۱

زندگی به سبک سالم

ما باید همیشه از یک سبک زندگی سالم پیروی کنیم. وقتی در سالم ترین حالت خود نیستید، ممکن است به سادگی احساس «بی حال» بودن کنید. ممکن است متوجه شوید که احساس خستگی می کنید، سیستم گوارشی شما به اندازه معمول کار نمی کند و به نظر می رسد سرما خورده اید. از نظر ذهنی، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید تمرکز کنید و احساس اضطراب یا افسردگی کنید.

انسان در کوه

خبر خوب: یک سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. حتی بهتر از آن، لازم نیست کل زندگی خود را یک شبه اصلاح کنید. ایجاد چند تغییر کوچک که می تواند شما را به سمت بهبود رفاه هدایت کند، بسیار آسان است. و هنگامی که یک تغییر ایجاد کردید، آن موفقیت می تواند شما را به ایجاد تغییرات مثبت تر تشویق کند.

“سبک زندگی سالم” چیست؟


از 50 نفر بخواهید تعریف کنند “سبک زندگی سالم” چیست و احتمالاً 50 پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد. دلیلش این است که هیچ راهی برای سالم بودن وجود ندارد. سبک زندگی سالم به سادگی به معنای انجام کارهایی است که شما را خوشحال می کند و احساس خوبی می دهد.

تغذیه خوب، ورزش روزانه و خواب کافی پایه های زندگی سالم هستند. یک سبک زندگی سالم اندام شما را سالم شما را پرانرژی می کند و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد. زندگی سالم راهیست که به شما کمک می کند از جنبه های بیشتری از زندگی خود لذت ببرید. این روشی از زندگی است که خطر ابتلا به بیماری یا مرگ زودرس را کاهش می دهد اما زندگی سالم فقط اجتناب از بیماری نیست بلکه در مورد رفاه جسمی، روانی و اجتماعی نیز است.

هنگامی که یک سبک زندگی سالم را در پیش می گیرید، الگوی مثبت تری برای سایر افراد خانواده، به ویژه کودکان، ارائه می دهید. همچنین محیط بهتری برای رشد آنها ایجاد خواهید کرد.

مدیریت استرس به روش های مثبت، به جای سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، بدنی سالم و روانی آرام برای شما به ارمغان می آورد. برای داشتن زندگی طولانی تر و راحت تر، باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. عوامل زیر می توانند به طور منظم بر سبک زندگی شما تأثیر بگذارند:

غذا خوردن

قلب، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، سیستم ایمنی و سایر سیستم‌های بدن شما برای رشد و متابولیسم سلولی به عرضه مداوم مواد مغذی وابسته هستند. برای دریافت مواد مغذی ضروری به شکل پروتئین، ویتامین ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی و چربی ها باید رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. برای زندگی سالم از محصولات حیوانی کمتری استفاده کنید. اندازه سهم خود را در وعده های غذایی محدود کنید تا وزن خود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها را از طریق سبک زندگی خود کنترل کنید. اگر می‌خواهید وزن خود را کنترل کنید و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید، علاوه بر محدود کردن حجم غذا، از مغذی بودن غذای خود مطمئن شوید. همچنین محدود کردن استفاده از قند و شکر  کمک به سلامت سیستم ایمنی می کند.

آب نوشیدن

لازم به یادآوری نیست که زندگی ما به آب وابسته است. هر سلول بدن، هر بافت و هر عضوی از بدن برای کارکرد درست به آب نیاز دارد. کمبود آب در بدن باعث کم‌آبی (دهیدراتاسیون) می‌شود. در حالت کم‌آبی بدن، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتواند کارهای طبیعی را به درستی انجام دهد. حتی کم‌آبی خفیف بدن می‌تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد.

ورزش

کالری همراه با غذا است و اگر ورزش نکنید، وزن اضافه خواهید کرد. حمل وزن اضافی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش می دهد. سبک زندگی شما باید از وزن ثابت و سالم برای فعالیت عادی روزانه پشتیبانی کند. همیشه باید تمرینات تقویت عضلات مانند وزنه برداری را همراه با ورزش های هوازی و تمرینات یوگا و مدیتیشن را برای بهبود انعطاف پذیری بدن و آرامش ذهن انجام دهید.

خوابیدن

ترمیم و جوان سازی بافت سلولی بدن در هنگام خواب صورت می گیرد. تثبیت حافظه و تنظیم اشتها نیز در این زمان رخ می دهد. بهترین ساعت برای خوابیدن در شب قبل از ۱۰ شب است و بهترین ساعت برای بیدار شدن قبل از طلوع خورشید ساعت ۴:۳۰ یا ۵ صبح در نظر گرفته می شود.

کاهش استرس

بدن شما به استرس روزمره با ترشح هورمون‌هایی پاسخ می‌دهد که شما را برای واکنش آماده می‌کند. اگرچه مقداری استرس اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، اما زیاده‌روی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی شود. اگر این حالت بیش از حد استرس زا را از طریق آرام‌سازی ذهن تسکین ندهید، می تواند درد عضلانی، سردرد، اختلال خواب و سایر علائم را ایجاد کند. سبک زندگی که شامل مدیریت منظم استرس باشد، چرخه استرس را قبل از پیشرفت به سطوح ناسالم می‌شکند. شما می توانید از طریق حرکات کششی، ماساژ بدن، یوگا یا ورزش لذت بخش به آرامش جسمی دست یابید. با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید تا فشارهای ذهنی را کاهش دهید و زمانی را برای مطالعه، دنبال کردن یک سرگرمی یا تجربه فعالیت دیگری که به شما احساس خوبی می دهد اختصاص دهید.

با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید

افسردگی یک بیماری شایع در سراسر جهان است که بیش از 260 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. افسردگی می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، اما ممکن است باعث شود شما احساس ناامیدی یا بی ارزشی کنید، یا ممکن است به افکار منفی و مزاحم زیاد فکر کنید یا احساس درد شدید داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. با فردی که به او اعتماد دارید، مانند یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا متخصص سلامت روان در مورد احساس خود صحبت کنید.

شکرگذاری

ذات انسان به گونه ایست که دوست دارد بر روی هر آنچه که ندارد تمرکز کند و داشته هایش را یک امر طبیعی به حساب آورد. پس با سپاسگزاری دیدگاه ما به زندگی خود و اطرافمان تغییر خواهد کرد. باید یاد بگیریم برای چیزهایی که هم که خدا به ما نداده، مواردی که از دید ما خوب هستند مثل پول زیاد، خانواده، همسر، فرزند و … گاهی در نبود آن ها حکمت و دلیلی نهفته است که ما از آن آگاه نیستیم و گاهی هم باید یاد بگیریم زندگی عرصه ی یک کلاس درس است که باید آن را پاس کنیم و هر چه درس ها سخت تر باشد در آینده موفق تر و راحت تر خواهیم بود. رنج ها و سختی ها بخشی از این درس ها هستند که ما را در رسیدن به نعمت های زندگی کمک می کنند پس حتی در مشکلات هم خدا را شاکر باشید.

چگونه عادت بد خود را کنترل کنیم و سالم تر زندگی کنیم؟

عادات بد ما را محدود می کند تا سالم بمانیم. تنباکو، الکل، عدم تحرک بدنی و غذاهای ناسالم برای سلامتی بسیار مضر هستند. قدرت اراده نقش مهمی در دوری از عادات بد دارد. برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، متعهد شوید که از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.

آیا این بدان معنی است که من باید "عادت بد" مورد علاقه خود را ترک کنم؟

این معنی نیست که باید چیزهایی را که ممکن است «عادات بد» در نظر گرفته شوند، کنار بگذارید. در واقع، لذت بردن از یک وعده ناسالم هر چند وقت یک‌بار می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر به عادات غذایی سالم پایبند باشید. یک طرز فکر همه یا هیچ که در آن شما فقط می توانید غذاهای «خوب» بخورید و هرگز غذاهای «بد» نخورید، اغلب نتیجه معکوس می دهد. روزهای استراحت برای سلامت جسمی و روانی نیز مهم هستند. انجام بیش از حد ورزش می تواند خطر آسیب دیدگی را افزایش دهد یا باعث شود که شما دچار خستگی شدید شوید و به طور کلی ورزش را کنار بگذارید.

نتیجه

یک سبک زندگی سالم نه تنها می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، بلکه می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد، طول عمر شما را طولانی تر کند، در هزینه های شما صرفه جویی کند و برای محیط زیست مفید باشد. نسخه شما از یک سبک زندگی سالم همان چیزی است که شما آن را تعریف می کنید. هیچ کاری وجود ندارد که شما باید یا نباید انجام دهید تا سالم باشید. مشخص کنید چه چیزی به شما احساس خوبی می دهد و چه چیزی بیشترین خوشبختی را برای شما به ارمغان می آورد. سپس، هنگامی که تغییراتی ایجاد می کنید، از کوچک شروع کنید. به احتمال زیاد موفقیت را از این طریق می بینید و موفقیت های کوچک به مزایای بزرگ تری منجر می شود. همچنین برای آرامش ذهن و بدن تمرین های روزانه یوگا را فراموش نکنید

برای شرکت در جلسه اول کلاس یوگا در استودیو شانتی با ما در تماس باشید.

شما میتوانید از طریق پر کردن فرم یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

دخترها در حال یوگا

جدید ترین بلاگ ها