وقتی بدن از اضطراب اشباع میشود
بدن انسان برای مواجهه با اضطراب کوتاهمدت طراحی شده است، نه برای ماهها و سالها فشار روانی پیوسته.
۲ تیر ۱۴۰۵
اگر این روزها مدام احساس خستگی میکنید، حتی وقتی فعالیت زیادی نداشتهاید؛ اگر تمرکزتان کمتر شده، خوابتان سبکتر شده یا احساس میکنید بدنتان همیشه منقبض است، شاید مسئله فقط «کمبود استراحت» نباشد.در بسیاری از مواقع، خستگی عمیقی که تجربه میکنیم از بدن شروع نمیشود، اما در بدن خودش را نشان میدهد. اضطراب طولانیمدت، فشارهای روزمره، نگرانیهای ذهنی و زندگی پرسرعت میتوانند سیستم عصبی را در حالتی از آمادهباش مداوم نگه دارند.بدن انسان برای مواجهه با اضطراب کوتاهمدت طراحی شده است، نه برای ماهها و سالها فشار روانی پیوسته.

اگر این روزها مدام احساس خستگی میکنید، حتی وقتی فعالیت زیادی نداشتهاید؛ اگر تمرکزتان کمتر شده، خوابتان سبکتر شده یا احساس میکنید بدنتان همیشه منقبض است، شاید مسئله فقط «کمبود استراحت» نباشد.
در بسیاری از مواقع، خستگی عمیقی که تجربه میکنیم از بدن شروع نمیشود، اما در بدن خودش را نشان میدهد. اضطراب طولانیمدت، فشارهای روزمره، نگرانیهای ذهنی و زندگی پرسرعت میتوانند سیستم عصبی را در حالتی از آمادهباش مداوم نگه دارند.
بدن انسان برای مواجهه با اضطراب کوتاهمدت طراحی شده است، نه برای ماهها و سالها فشار روانی پیوسته.
وقتی ذهن برای مدت طولانی درگیر نگرانی، اخبار، نااطمینانی یا فشارهای روزمره میشود، بدن هم بهمرور وارد حالت هشدار دائمی میشود.
این وضعیت میتواند خودش را به شکلهای مختلف نشان دهد:
شانههایی که همیشه بالا و منقبض هستند، فکی که ناخودآگاه سفت میشود، تنفسی که کوتاه و سطحی شده و بدنی که حتی در زمان استراحت هم نمیتواند کاملاً رها شود، همگی میتوانند نشانههایی از فشار عصبی طولانیمدت باشند.
خیلیها این وضعیت را با تنبلی، بیانگیزگی یا ضعف اراده اشتباه میگیرند، در حالی که واقعیت این است که سیستم عصبیشان خسته شده است.
ما فقط از نظر ذهنی تحت فشار نیستیم؛ بدنهایمان هم از اضطراب اشباع شدهاند.
یکی از مهمترین چیزهایی که یوگا به انسان برمیگرداند، توانایی «حس کردن بدن» است.
در زندگی پرسرعت امروز، بسیاری از ما ارتباطمان را با بدن خود از دست دادهایم. ساعتها در استرس، کار، تلفن همراه یا فکرهای بیپایان غرق میشویم، بدون اینکه حتی متوجه تنفس، انقباض عضلات یا خستگی واقعی بدنمان باشیم.
اما در تمرین یوگا، بدن دوباره شنیده میشود.
در یوگا، برای اولین بار بعد از مدتها، آدم مکث میکند. نفسش را میشنود، انقباض بدنش را میبیند و یاد میگیرد آرامآرام از حالت دفاع و تنش خارج شود.
شاید برای همین است که بعضی افراد وسط تمرین یوگا ناگهان احساساتی میشوند، بغض میکنند یا حتی اشک میریزند.
چون بدن فقط مجموعهای از عضله و استخوان نیست. بدن، احساسات حلنشده، فشارهای فروخورده و تنشهایی را که فرصت بیان پیدا نکردهاند نیز در خود نگه میدارد.
یوگا با ترکیب حرکت، تنفس و آگاهی، فضایی ایجاد میکند که بدن بتواند آرامآرام از این فشارها فاصله بگیرد.
اگر به دنبال فضایی آرام، آگاهانه و حرفهای برای شروع یا ادامه تمرین یوگا هستید، انتخاب یک استودیو یوگا در تهران و لواسان میتواند فرصتی برای بازگشت به بدن، تنفس و آرامش درونی باشد.
یوگا قرار نیست مشکلات زندگی را حذف کند، اما میتواند کمک کند در میان فشارهای روزمره، بدنمان کمتر علیه خودمان کار کند.
گاهی همین که بدن بتواند کمی رها شود، نفس عمیقتری بکشد و از حالت تنش دائمی فاصله بگیرد، بیشتر از چیزی است که فکر میکنیم به آن نیاز داریم.
خستگی همیشه فقط به کمبود خواب یا فعالیت زیاد مربوط نیست. گاهی بدن از فشارهای روانی طولانیمدت خسته شده و نیاز دارد دوباره شنیده شود.
یوگا میتواند راهی آرام و مؤثر برای بازگشت به بدن، کاهش تنشهای جسمی، آرامسازی سیستم عصبی و ایجاد ارتباطی عمیقتر با خود باشد؛ بهویژه در فضایی حرفهای مثل یک استودیو یوگا در تهران و لواسان که تمرین را با آگاهی، حضور و آرامش همراه میکند.
شما میتوانید از طریق پر کردن فرم یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.
